Na čo slúži kraj?
Čo je župná samospráva?
Samospráva je jedným z najdôležitejších prvkov demokracie. Na Slovensku je parlamentná demokracia, čo znamená, že najväčšou mocou disponuje parlament, veď prijíma zákony s platnosťou na celom území krajiny, ktoré sú záväzné pre každého občana Slovenska.
V najzávažnejších otázkach rozhoduje parlament. Jeho váhu aj pociťujeme.
Ale náš život neurčuje len parlament. Voľba starostov, primátorov a poslancov miestnych samospráv je tiež dôležitá, veď nie je jedno, či starosta predá majetok obce, zadĺži ju, alebo obec a miestnu komunitu rozvíja. Rozhodnutie o výške daní a poplatkov za odvoz odpadkov sa prijíma na úrovni obce a mesta.
Pociťujeme aj váhu rozhodnutí miestnych samospráv.
Ale je tu aj tretí, relatívne nový prvok samosprávnosti. Župa. O nej nevieme nič. Vďaka tomu, že vedeniu župy to presne takto vyhovuje, veď bez kontroly verejnosti robia, čo sa im zachce. A keďže nevieme ani to, za čo by sme ju mohli brať na zodpovednosť, radšej sa o to nestaráme. Ale nie je to naša vina, nie je naša úloha zistiť, o čo by sa mala starať župa.
V čom sa môžeme na nich spoľahnúť, v čom nám vedia byť nápomocní, ako dokážu zlepšiť náš život, nám musia oznámiť župní poslanci a vedenie župy. V roku 2017 je to ich najdôležitejšou úlohou!
Na čo je nám župa?
Krátko a trošku zjednodušene: každá otázka, ktorá presiahne hranice obce a netýka sa len jej obyvateľov, je úlohou župy a jej poslancov. Najdôležitejšie oblasti:
-
Zriaďovanie, zabezpečenie rozvoja a financovania stredných škôl
-
Údržba a rekonštrukcia cestných komunikácií
-
Zabezpečenie podmienok dobrej zdravotnej starostlivosti
-
Zabezpečenie autobusovej dopravy a nastavenie autobusových liniek
-
Prevádzkovanie a rozvoj domovov sociálnych služieb a kultúrnych inštitúcií
-
Podpora cestovného ruchu, ochrany životného prostredia, regionálneho rozvoja a športu
Ak teda máme otázky v týchto oblastiach, musíme sa obrátiť na poslancov zvolených z nášho okresu. Naše otázky musia zodpovedať oni, jednoducho preto, lebo je to ich práca.
Sme si vedomí toho, že región nenapreduje vďaka župe. Preto je potrebné sa poďakovať aj všetkým mimovládnym organizáciám, ktoré svoju prácu robia bez ohľadu na to, aké je aktuálne vedenie na župe. V roku 2017 vďaka nim môžeme hovoriť o veciach, ktoré na regionálnej úrovni dobre fungujú. Takže by sme sa radi touto cestou poďakovali aspoň niektorým organizáciám a osobám:
-
Dobrovoľným hasičom, ktorí prostredníctvom samoorganizácie mladých v našom okrese preukázali najvýraznejší rozvoj a sú príkladom spolupráce medzi generáciami v obci.
-
Pracovníkom Červeného kríža, ktorí svojou prácou zachraňujú ľudské životy a na ktorých sme naozaj hrdí.
-
Poľovníkom a rybárom, ktorí svojou prácou v oblasti ochrany divej zveri a životného prostredia robia, čo je potrebné.
-
Miestnym kultúrnym a športovým organizáciám, ktoré na úrovni miest a obcí vykonávajú nenahraditeľnú činnosť, vďaka ktorej je náš život krajší a lepší. Ďakujeme!
"Malý" parlament
Zastupiteľstvo Trnavského samosprávneho kraja sa skladá zo 40 poslancov volených v priamych voľbách (D. Streda 8 poslancov, Galanta 7, Hlohovec 3, Piešťany 5, Senica 5, Skalica 3 a Trnava 9). Počet závisí od počtu obyvateľstva v kraji.
Rozpočet
Poslanci Trnavskej župy ročne rozhodujú o viac ako 130 miliónoch eur. Rozpočet v roku 2017 aj vďaka úverom je 160 miliónov. Táto obrovská suma sa použije na vyššie opísané ciele.
Aký je náš program?
Keď sme zostavovali program, vychádzali sme z toho, čo by sme chceli zmeniť, a s čím nie sme spokojní. Všeobecná nespokojnosť v kraji súvisí práve so súčasným vedením kraja, ktoré si na župe šafári a nepredkladá žiadne vízie do budúcnosti. Ale teraz by sme Vám radi predstavili to, čo chceme dosiahnuť, ak vo voľbách 4. novembra dostaneme dôveru.
Ako by som zlepšil kraj?
Trnavský samosprávny kraj (TTSK) hospodári ročne s viac ako 150 miliónovým rozpočtom, pričom jeho najväčšia časť, viac ako 70 miliónov eur, pochádza od daňových poplatníkov, čiže z daní nás všetkých. Na Slovensku pracuje čoraz viac ľudí, čo znamená, že postupne sa zvyšujú daňové príjmy samospráv – a to na rôznych úrovniach. V porovnaní s predchádzajúcimi štyrmi rokmi mal preto TTSK možnosť hospodáriť so sumou vyššou o 10 miliónov eur, ktoré samospráva získala z podielových daní automaticky plynúcich do jej rozpočtu. Napriek tomu, že milióny do krajskej kasy pribúdajú, občan to nijako necíti a prakticky nevidí žiadne pozitívne zmeny v kraji. Čísla však hovoria jasnou rečou: príjmy sa zvyšujú každý rok takmer o štyri milióny eur a to sa predsa musí nevyhnutne prejaviť na rozvoji kraja vo všetkých smeroch. V opačnom prípade niečo nefunguje tak, ako má.
Transparentné financovanie a župu, kde je radosť žiť
Transparentná administratíva a informovanie verejnosti
Zmluvy, zápisnice, a jednoducho, všetky dôležité dokumenty samosprávy, s ktorými sa má právo verejnosť oboznámiť, a o ktorých majú byť občania bezpochyby informovaní sprístupníme na webe župy. Oficiálnu internetovú stránku kraja navyše zmodernizujeme a výrazne vylepšíme. Chceme, aby prostredníctvom čo možno najjednoduchšej užívateľskej navigácie mal každý jej používateľ okamžitý prístup k požadovaným informáciám. Samosprávny kraj funguje z verejných zdrojov, preto má každý právo vedieť, na čo sa míňajú peniaze daňových poplatníkov. Zasadnutia župného parlamentu budú verejné, pričom zabezpečíme aj ich priame prenosy cez najväčšiu sociálnu sieť. Výsledkom zvýšeného dôrazu na transparentnosť bude aj to, že verejné obstarávania vyhlásené TTSK vytvoria priestor pre skutočnú súťaž medzi uchádzačmi o zákazky kraja. Tým sa výrazne zamedzí plytvaniu našich spoločných peňazí zo strany samosprávy. Tieto opatrenia by znamenali najmenej 5-percentné zvýšenie efektivity, čo by znamenalo ročné úspory vo výške 7,5 miliónov eur.
Participatívny rozpočet/ Nech aj občan priamo prehovorí do výdavkov župy
Participatívny rozpočet bol prvýkrát aplikovaný v praxi ešte v roku 1989 v brazílskom meste Porto Alegre. Na Slovensku tento rozpočtový model uplatnili prvýkrát v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK). A treba povedať, že ide o spôsob míňania peňazí, ktorý reálne zohľadňuje potreby ľudí. V tejto súvislosti platí, že na rozpočet svojho kraja majú ľudia priamy vplyv. V TSK tak napríklad občania rozhodovali o využití 100-tisíc eur pre kraj. Participatívny rozpočet plánujeme zaviesť aj v TTSK, pretože aj tu chceme zvýšiť participáciu ľudí na tvorbe župného rozpočtu. Občania tak budú môcť rozhodovať o rámcovej sume vo výške až 200-tisíc eur, pričom si sami povedia, ako s nimi kraj napokon naloží.
Nový dotačný systém
Dotačný systém je priamym nástrojom na podporu občianskych združení a miestnych iniciatív. Ide napríklad o dobrovoľné hasičské zbory, Červený kríž, kultúrne a športové spolky, združenia na ochranu životného prostredia či kultúrnych pamiatok, ako aj samotné miestne samosprávy - títo všetci vykonávajú záslužnú a vysoko hodnotnú prácu. Viacerí z nich však aktuálny dotačný systém už ani nevyužívajú, pretože získanie dotácie a následné vyúčtovanie poskytnutej podpory podlieha mimoriadne zdĺhavému byrokratickému procesu. Okrem toho, schválené sumy dotácií sú často aj neprimerane nízke. Rámcovú sumu dotácií preto zvýšime na dvojnásobok, konkrétne na celkový objem 2 milióny eur. Zároveň novými, adresnejšími výzvami chceme osloviť čo možno najviac dotknutých organizácií, ktoré pracujú pre ľudí. Dolnú hranicu na jeden projekt stanovíme vo výške 500 eur, hornú na 20 tisíc eur. Toto je podľa nás cesta, ako vzbudiť záujem tých, ktorí zvažujú naštartovať vlastné projekty, ktorými by prispeli k vyššiemu komfortu rôznych užitočných služieb v kraji: napríklad pri pomoci seniorom, či iným sociálne slabším skupinám, alebo pri širokom spektre rôznej dobrovoľníckej činnosti.
Kvalitné stredné školy a viac slušných pracovných miest
Rozvoj stredných škôl
Náš štát potrebuje mladých absolventov gymnázií a vysokých škôl. Je však dôležité, aby v spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ako aj Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny kraj monitoroval a analyzoval samotný trh práce. A na základe toho vyhodnotil, po akom konkrétnom type odborného vzdelania bude v najbližšom období dopyt. Následne je už len nutné konať podľa premysleného plánu. Práve toto je úlohou župy. Študentov pripravujú na život stredné odborné školy. Duálny systém vzdelávania znamená, že žiaci získajú aj praktické odborné skúsenosti, pretože absolvujú prax vo firmách etablovaných na trhu, vyskúšajú si v nich prácu s modernými technológiami a po zložení odborných skúšok môžu okamžite nastúpiť do zamestnania. Skvalitnením výuky informatiky na vybraných stredných odborných školách môžu žiaci získať vzdelanie, ktoré im dokáže po ich absolvovaní zabezpečiť skutočne štedrý príjem – aj na úrovni 1600 eur hrubej mzdy. Netreba zabúdať ani na to, že postupne stúpa dopyt aj po odborníkoch v tradičných remeslách a tak je mimoriadne dôležité klásť väčší dôraz na posilnenie výučby na odborných školách tohto typu. Situácia na trhu tradičných remesiel je totiž taká, že máme jednu z posledných šancí, aby sme zapojili v súčasnosti ešte zatiaľ aktívnych remeselníkov do projektu systematického odovzdávania bohatých skúseností mladým kolegom. Využime preto týchto skúsených majstrov, ktorých tu ešte máme, aby naučili remeselnej zručnosti nastupujúcu generáciu.
V neposlednom rade musíme mať na pamäti, že úlohou všetkých stredných škôl je aj rozvoj pohybových schopností mladej generácie. Plánujeme preto v tejto súvislosti vytvoriť osobitný finančný rámec na podporu športu na stredných školách.
Našim ďasim cieľom je aj vytvorenie poradného orgánu predsedu VÚC alebo VÚC v otázke mladých ľudí. Navrhnúť zastávanie neposlaneckého mandátu v komisii školstva/mládeže VÚC mladým aktívnym človekom. Vytvorenie nezávislého grantového systému pre projekty mladých ľudí, z ktorého môžu čerpať financie pre svoje projekty. Pri delegovaní zástupcov VÚC do rád škôl presadzovať predovšetkým odborníkov, nie politických nominantov. Vytvorenie konkrétnej a zaväzujúcej Koncepcie práce s deťmi a mládežou na dané časové obdobie. Odpolitizovanie voľby riaditeľov škôl. Aktívna podpora rozvoja žiackych a študentských samospráv v kraji
Slušnú mzdu za prácu
Úlohou Agentúry regionálneho rozvoja Trnavského samosprávneho kraja nie je len analýza ekonomickej situácie v regióne spoza písacieho stola. V záujme zlepšenia podnikateľského a zamestnaneckého prostredia musí vykonávať aj terénnu prácu a byť takpovediac styčným dôstojníkom medzi župou, SARIO-m, rezortmi hospodárstva, školstva, ako aj ďalšími štátnymi inštitúciami. Musí to takto fungovať v záujme toho, aby každý za svoju prácu dostal slušnú mzdu a rovnako preto, aby sa zmenila štruktúra pracovných miest. Musíme docieliť, aby tu prichádzajúci zamestnávatelia neponúkali našim ľuďom iba robotnícke pozície, na ktorých sa vykonáva zväčša jednoduchá manuálna práca. Chceme, aby zamestnávatelia vytvárali aj lepšie platené pracovné miesta pre ľudí s vyššou kvalifikáciou. (regionálne účtovnícke centrum, európske zákaznícke centrum, podpora informatiky/IT podpora....)
Vytvorenie školských centier
Kvalitu vyučovania by sme dokázali zvýšiť zlúčením škôl rôznych typov a stupňov do jednej inštitúcie, a to podľa vzoru osvedčených zahraničných a úspešných domácich súkromných škôl. Otvorenie materskej školy pri základnej škole, rozšírenie základnej školy o umeleckú, jazykovú alebo aj strednú školu umožňuje naša legislatíva aj v súčasnosti. Takto dokážeme zabezpečiť na území samosprávneho kraja aj budúcnosť vyučovania v materinskom jazyku, dokážeme zabezpečiť vzdelávacím inštitúciám viac peňazí a v neposlednom rade odbremeníme tiež rodičov od nákladov, ktoré súvisia s dopravou detí z jednej školy do druhej. Možnosť sústrediť školy pod jednu strechu vzdelávacích centier tu teda aktuálne z pohľadu platných zákonov existuje. Cestu, ktorá k tomuto cieľu vedie poznáme a spôsob ako takéto školské centrá vytvoriť ponúkame na stiahnutie TU.
Regionálne odborno-metodické riadenie
Župa musí zabezpečiť úlohu sprostredkovateľa a doplňujúceho článku medzi štátnymi metodickými centrami a miestnymi školami – a to predovšetkým v oblasti organizovania okresných metodických konferencií a školení. Táto úloha by nemala byť zacielená iba na stredné školy, ale na všetky školy a školské zariadenia v okrese. Na to, aby takáto súčinnosť skutočne priniesla svoje ovocie, napríklad v podobe kvalitnejšej výučby na školách, je potrebné zintenzívniť aktívnu spoluprácu s metodickými centrami.
Hospodársky rast regiónu a rozvoj cestovného ruchu
Permanentná starostlivosť o cestnú infraštruktúru
Cesty, ktoré sú v správe krajov, vrátane Trnavského samosprávneho kraja, sú väčšinou v katastrofálnom stave. Samosprávy ich ako-tak opravia väčšinou iba vtedy, keď sa blíži kampaň pre župnými voľbami, teda raz za štyri roky. A to rozhodne nestačí. Stále tu chýba dlhodobý plán, v ktorom konkrétne zadefinujeme, kedy, ako a za koľko sa predmetný úsek cesty opraví. Zároveň treba mať na zreteli aj fakt, že starostlivosť o cesty nezahŕňa iba výmenu asfaltu či odstránenie výtlkov. Dôležitá je aj úprava okolia ciest, konkrétne ošetrenie okolitých drevín a zelene. A čo je najdôležitejšie, o kvalitu ciest a tým aj o ich bezpečnosť sa musí župa starať priebežne a permanentne.
Podporme produkty z nášho regiónu
Na Slovensku nenájdete regióny s takým obrovským potenciálom poľnohospodárskej produkcie, aké sú v Trnavskom samosprávnom kraji. V tomto je táto župa skutočne výnimočná. Nehovoriac o tom, že južné Slovensko je doslova potravinovou zásobárňou krajiny. To sú viac ako dostatočné dôvody, aby sme podporili to, čo je naše. Musíme urobiť všetko preto, aby sa ovocie, zelenina a všetky vysokokvalitné potraviny, ktoré si tu vieme dopestovať, objavili aj v našich obchodoch. V predajniach je potrebné vytvoriť primeraný a dobre viditeľný priestor s regálmi plnými miestnych výrobkov. Zároveň musíme podporiť obchody, ktoré už takýto priestor pre domáce produkty vytvorili a pravidelne ich dopĺňajú tovarom z miestnych fariem. Pri napĺňaní týchto ambícií sa spoliehame na podporu zo strany aktívnych podnikateľských a občianskych iniciatív. Robia vlastne to, čo sa očakáva priamo od župy a robia to dobre, preto počítame s ich spoluprácou. Podporu producentov z regiónu nám umožní jednoduchšie zrealizovať aj grantový mechanizmus, ktorý kraj môže v tejto súvislosti využiť.
Rozvoj cyklotrás
Sieť cyklistických chodníkov je potrebné budovať v oveľa rýchlejšom tempe, pretože slúžia nielen turistom, ale aj tu žijúcim ľuďom, ktorí sa bicyklom presúvajú napríklad do práce. Infraštruktúru cyklotrás je nutné preto dôsledne naplánovať – a to najlepšie spoločne s ľuďmi, ktorých sa to bytostne týka: predovšetkým s aktívnymi cyklistami. Samozrejme, musíme o týchto plánoch informovať aj verejnosť a dať ľuďom priestor, aby sa rovnako vyjadrili k navrhovaným zámerom vybudovať sieť cyklotrás. V záujme toho, aby sme celý proces urýchlili aj zo strany štátu, v súčinnosti s Ministerstvom dopravy dokážeme riešiť aj vysporiadanie pozemkov pod plánovanými cyklistickými chodníkmi.
Aktívne strávenie voľného času a turizmus predstavuje silu
O cestovnom ruchu sa často hovorí iba v tom zmysle, že musíme zlepšiť služby pre zahraničných návštevníkov. My však tvrdíme, že rozvojom cestovného ruchu, a takisto obnovením cyklotrás výrazne prispievame k zlepšeniu životných podmienok a celkovej kvality života tu žijúcich ľudí. Zanedbateľný nie je ani tzv. víkendový turizmus, ktorý poskytuje priestor na podporu voľnočasových aktivít miestnych obyvateľov. Dunaj a jeho okolie je dokonalým miestom na takýto aktívny oddych. V spolupráci s Ministerstvom životného prostredia SR a s inštitúciami, ktoré sú v pôsobnosti rezortu plánujeme vytvoriť systém protipovodňovej ochrany na Malom Dunaji. Ten umožní rieku lepšie využiť pre aktívne oddychujúcich občanov. Môžu sa napríklad vytvoriť tzv. malé prístavy, podobné tým v západnej Európe. Samozrejme, do realizácie tohto plánu zapojíme aj Greenpeace, Slovenský rybársky zväz, dotknuté miestne občianske združenia a ochrancov prírody. Sme presvedčení, že rozvoj cestovného ruchu úzko súvisí s vytvorením atraktívneho prostredia pre aktívny voľnočasový relax tunajších obyvateľov.
Lepší život a kvalitnejšiu regionálnu kultúru!
Sociálni asistenti a sociálne zariadenia
Samosprávny kraj aj v súčasnej dobe poskytuje príspevok na sociálnych asistentov, ale finančné prostriedky vyčlenené na tento účel sú veľmi nízke a jednoducho ani zďaleka nestačia adekvátne pokryť náklady spojené s touto formou pomoci. Uvedomujeme si, že seniori sú plnohodnotnými členmi našej spoločnosti a za roky poctivej práce, ktorú odviedli pre spoločnosť, im dlhujeme minimálne zabezpečenie dôstojnej staroby. Musíme byť solidárni aj so zdravotne postihnutými a dlhodobo chorými občanmi. V tejto súvislosti plánujeme rozšíriť sociálne služby samosprávneho kraja o nový systém sociálnych asistentov, ktorí zabezpečia ošetrovanie starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím vo ich obvyklom domácom prostredí. O podporu pre vykonávanie takejto služby budú môcť požiadať obce, civilné občianske združenia aj cirkevné organizácie. Opierajúc sa o princíp kontinuity a vypočítateľnosti sa môžu uchádzať o viacročnú rámcovú podporu. Zároveň plánujeme rozšíriť kapacitu už existujúcich sociálnych zariadení, aby záujemcovia o ich využitie nemuseli na umiestnenie v nich čakať aj niekoľko rokov.
Vytvorenie Bodov zdravia
Obce vybavíme zariadeniami, ktoré umožňujú vykonávať jednoduché zdravotné vyšetrenia, ako napríklad meranie hladiny cukru v krvi, krvného tlaku, či možnosť využiť defibrilátor. Chceme totiž, aby si napríklad občania s podozrením na určité zdravotné komplikácie dokázali skôr, ako by bolo neskoro, vďaka takému komfortnému servisu bezodkladne zistiť informácie o svojom aktuálnom zdravotnom stave. Sme presvedčení, že tieto zariadenia poskytujúce kontrolné vyšetrenia základných indikátorov ľudského zdravia, verejne a bezplatne dostupné v obciach pre každého, budú mimoriadne užitočné a pre mnohých na nezaplatenie. V rámci dotačného systému ponúkneme aj možnosť na získanie finančných prostriedkov na zaobstaranie exteriérových a interiérových fitnes zariadení.
Bezplatnú dopravu pre seniorov v rámci kraja
Zabezpečíme bezplatnú dopravu pre seniorov a zdravotne postihnutým osobám na autobusoch, ktoré sú dotované samosprávnym krajom.
Efektívnejšiu autobusovú dopravu
Cestovný poriadok autobusov je nielen nevyhovujúci, ale na mnohých miestach dokonca absolútne zle nastavený. Chceme preto nanovo nastaviť aktuálne grafikony a to tak, aby zohľadňovali úlohu župných regionálnych centier. V záujme zvýšenia efektivity tohto druhu dopravy uvedieme do prevádzky menšie autobusy, ktoré však budú premávať oveľa častejšie, ako sú dnes cestujúci zvyknutí.
Založenie nového divadla a reforma siete kultúrnych organizácii
Najmenej miest v divadle na osobu – to je žalostná realita, ktorá v rámci krajov trápi len ľudí v Trnavskom samosprávnom kraji. Preto je naším prvoradým cieľom, aby TSSK zriadilo nové divadlo v Dunajskej Strede a podporilo jeho fungovanie primeraným finančným objemom. Keďže činnosť krajských kultúrnych organizácii je v posledných rokoch čoraz menej viditeľná a citeľná, prehodnotíme systém týchto inštitúcií a urobíme potrebné zmeny v záujme ich efektívneho fungovania. Služby knižníc a múzeí rozšírime o kreatívne záujmové krúžky pre mladých aj seniorov a osvetové strediská posunieme na vyšší level.